Kirjaudu

Kirjaudu sisään

Käyttäjätunnus *
Salasana *
Muista minut

facebooktwitter

lastenteatterilogo2

Kaikki mitä sinun tulee tietää
Lastenteatterista!

 

Lastenteatterin Itujen näyttämöllä 22.9. Helsingin Annantalossa valittiin vuoden 2018 Itu-esitykseksi Grus Grus Teatteri ry:n Koivuhiiri ja Päästäinen. Luvassa on ennennäkemätön tulkinta Esko-Pekka Tiitisen käsikirjoittamasta ja Kaj Chydeniuksen säveltämästä sadusta.

Teatterialan ammattilaisraati valitsi myös Pikku- idun, jonka sai Katve ry:n tanssiteatteriprojekti Kastor ja Pollux. Vuoden Idun tuotantotuki on 6000€ ja Pikku Idun 2000€.

Raadin: Thomas Dellinger, Nina Jääskeläinen, Marja Korhola ja Kirsi-Kaisa Sinisalo mukaan ITU 2018 on aiheeltaan ajankohtainen ja puhutteleva, muodoltaan teos tulee olemaan joka esityskerralla uniikki ja uusi.

Pikku-Itua raati luonnehti tasokkaaksi tanssiteatteriksi, jossa on lapsenomaista leikkisyyttä.

 Itujen näyttämön järjestävät Suomen lastenkulttuurikeskusten liittoon kuuluvat Helsingin  Annantalo, Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX, Turun lastenkulttuurikeskus Seikkailupuisto ja Vantaan Lastenkulttuurikeskus Pessi. Tuotantotuen lisäksi lastenkulttuurikeskukset sitoutuvat ostamaan esityksiä valmiista Itu-teoksesta.

Itu-hakuun osallistui yli neljäkymmentä esitysehdotusta ja Itujen näyttämölle kutsuttiin kahdeksan Itua. Sekä karsintaraati että Näyttämön ammattilaisraati olivat iloisia kiinnostavien ehdotusten määrästä ja taiteellisesta kunnianhimosta. Suomalainen lastenteatteri näyttää olevan nousussa.

Itu-työryhmän puolesta

Katariina Metsälampi

Annantalo

Paikka: Regus, Bulevardi 7, 00120 Helsinki 
Kokoushuone Eira (8. kerros)

Syyskokouksessa hyväksytään toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2018, valitaan puheenjohtaja seuraavalle kaudelle ja hallituksen jäsenet erovuoroisille hallituspaikoille. 

ASIALISTA

1. Kokouksen avaus
2. Valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa
3. Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus
4. Hyväksytään kokouksen työjärjestys
5. Vahvistetaan toimintasuunnitelma 2018, tulo- ja menoarvio 2018 sekä jäsenmaksujen suuruus seuraavalle kalenterivuodelle
6. Valitaan seuraavaksi kaudeksi puheenjohtaja sekä hallituksen jäsenet erovuoroisille hallituspaikoille
8. Kokouksen päättäminen

Tarjoilujen järjestämistä varten toivomme ennakkoilmoittautumista 28.11. mennessä osoitteeseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Lämpimästi tervetuloa! 

Suomen Assitej ry
Venla Haanpää
tuottaja
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
+358 (0)44 0866 355

 

Maria Baric Company -Kohtaamisia

 

Yksi Assitejn uusimista yhteisöjäsenistä on helsinkiläinen visuaalisen teatterin ryhmä Maria Baric Company. 10-vuotis juhlavuottaan viettävä vapaan kentän ammattilaisryhmä toimii monipuolisesti lasten- ja nuortenteatterin parissa käyttäen esityksissään mm. tuliteatterin, varjoteatterin ja nukketeatterin eri elementtejä sekä musiikkia, mustaa teatteria ja uutta sirkusta.

 

Aikaisemmin kiertävänä, ympäri maailmaa matkanneena nomaditeatterina toiminut ryhmä on avannut tänä vuonna Itä-Helsinkiin myös omat toimitilat: Kulttuurikulma Feeniksin, jossa ryhmä järjestää mm. esityksiä, konsertteja, työpajoja, koulutuksia, kursseja ja erilaisia tapahtumia. Mellunmäen Me-talolla toimiva uusi teatteri- ja kulttuuritila pyrkii lisäämään taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta ja mahdollistamaan etenkin Mellunkylän lähiöiden ja lähiseutujen päiväkodeille ja kouluille sekä alueen lapsille, nuorille ja perheille mahdollisuuden elämyksellisen taiteen näkemiseen ja kokemiseen sekä omakohtaiseen tekemiseen. Kansainvälistä tunnustusta saanut ryhmä kiertää Suomen lisäksi edelleen aktiivisesti myös ulkomailla esiintymässä ja toteuttamassa työpajoja  ja toimii tiiviissä yhteistyössä kansainvälisten taiteilijoiden ja taideorganisaatioiden kanssa.



Kurkistuksia uusiin tiloihin ja juhlavuoden tunnelmiin. Mitä  kuuluu?



Juhlavuoden mukaisesti olemme juhlatunnelmissa, kuinkas muutenkaan! Kun aloitimme, oli eteenpäin vievänä voimana vain valtava innostus sukeltaa visuaalisen teatterin, varjoteatterin, sirkuksen, nukketeatterin sekä musiikin inspiroivaan maailmaan - ja katsoa, mitä kaikkea niiden luovalla sekoittelemisella voikaan saada aikaan. Lisäksi meillä oli vahva halu välittää iloa ja elämyksiä eteenpäin muille ihmisille - etenkin lapsille ja nuorille - taiteen keinoin. Nyt olemme juuri näiden unelmien ytimessä ja työskentelemme uusien innostavien yhteistyökumppanien kanssa monien projektien parissa niin Suomessa kuin kansainvälisesti.

Useisiin eri maihin ja mantereille sekä monialaisiin yhteistyökuvioihin verkostoitunut työntäyteinen toimintavuosi on ollut meidän tapamme juhlistaa 10-vuotista taivaltamme. On ollut hienoa huomata, että myös hyvin vaatimattomista resursseista käynnistynyttä toimintaa voi pienin askelin, mutta sinnikkäällä työskentelyllä saada vähitellen kasvatettua toimintamahdollisuuksiltaan isommiksi kokonaisuuksiksi, jotka kattavat sekä paikallista, valtakunnallista että kansainvälistä toimintaa.

 


Uusi taidehankkeenne on nimeltään Kohtaamisia. Minkälaisia kohtaamisia juhlavuotenne on sisältänyt ja missä?

Monenlaisia! Kohtaamiset mm. lasten, nuorten ja perheiden kanssa ovat toteutuneet esimerkiksi osallistavien esitysten ja konserttien sekä taiteilijatapaamisten ja työpajojen muodossa. Juhlavuoden aikana olemme toteuttaneet kohtaamisia voimauttavan taiteen äärellä hyvin erilaisissa toimintaympäristöissä, esimerkiksi päiväkotien, koulujen, lastensairaaloiden, leikkipuistojen, festivaalien, ensi- ja turvakotien sekä  vastaanottokeskusten lapsille ja nuorille. Kohtaamispaikkoina ovat toimineet kaikki nämä keskenään hyvin erilaiset toimintaympäristöt, sekä  tietenkin nyt myös tänä vuonna avatut omat teatteritilamme Me-talon Kulttuurikulma Feeniksissä.

Toiminnasta syntyneet kohtaamiset ovat olleet osana suurempaa kokonaisuutta ja "kohtaamisten helminauhaa". Tätä helminauhaa olemme punoneet niin Itä-Helsingin lähiöissä toimiessamme kuin maailmalla eri maissa matkatessamme. Näistä lukuisista kohtaamisista onkin rakentunut vuosien myötä companymme toiminnan  ydin. 10 vuotta kestänyttä tutkimusmatkaa lasten- ja nuortenteatterin moninaisilla poluilla on juhlittu vuoden aikana eri sisältöisillä kokonaisuuksilla hyvin eri ikäisten lasten ja nuorten kanssa, niin päiväkoti-, ala-aste kuin ylä-asteikäisten kanssa, ja lisäksi omia toimintakokonaisuuksia on suunnattu lapsiperheille, myös vauvaperheille.


Kertokaa muutama sana uusista toimitiloistanne, Kulttuurikulma Feeniksistä?



Kulttuurikulma Feeniks on nimi uudelle pesäpaikallemme, jossa haluamme mahdollistaa eri taidemuotojen, kulttuurien ja  ihmisten välisiä kohtaamisia. Kulttuurikulma Feeniks löytyy aivan Mellunmäen metroaseman vierestä ME-Talolta, jossa toimimme tiiviissä yhteistyössä mm. 09 Helsinki Human Rights -säätiön, Teatterimuseon ja alueen muiden toimijoiden kanssa. Companyn toimisto-, varasto- ja taiteilijatyötilojen lisäksi tilakokonaisuuteen kuuluu näyttämö- sekä monipuoliset toiminta- ja työpajatilat.

Kulttuurikulma Feeniksissä järjestämme jatkossa mm. esityksiä, konsertteja, työpajoja, koulutuksia, kursseja ja erilaisia tapahtumia. Toiminnassamme on mukana jo useita yhteistyökumppaneita, ja lisää tulee koko ajan. On erittäin mielenkiintoista päästä rakentamaan monialaisia toimintaverkostoja ja ideoimaan uusia näkökulmia niin lasten- ja nuorten teatteritaiteen tekemiseen kuin ylipäätään taiteen saavutettavuuden parantamiseen. Koemme tärkeänä, että myös Mellunmäessä ja Mellunkylän lähialueiden asukkailla on lähellä kotia oma taide- ja kulttuuripaikka. Ihmisten ei tarvitse lähteä keskustaan saakka.

Haluamme avata alueen ihmisille, etenkin juuri lapsille ja nuorille uusia kurkistusikkunoita taiteen tekemisen ja kokemisen sekä mielikuvituksen maailmaan. Yhteisöllisen osallisuuden mahdollistamisella ja sen aikaansaamilla onnistumisen kokemuksilla voi olla kauskantoiset, itsetuntoa kohottavat -  ja haaveille siivet antava vaikutus. Siksi Kulttuurikulma Feeniks. Ja siksi Kohtaamisia!


Mitä seuraavaksi?

 

Joulukuussa järjestämme Mellunmäen ME-talossa Kulttuurikulma Feeniksissä avoimien ovien viikot, johon myös juhlavuotemme toiminta huipentuu. Luvassa on monipuolista tarjontaa, yllätyksellistä juhlaohjelmaa ja iloista juhlatunnelmaa Helsingin tuoreimmassa lasten- ja nuortenteatterissa, alle vuoden ikäisessä Kulttuurikulma Feeniksissä. Lämpimästi tervetuloa tutustumaan toimintaamme  ja uusiin tiloihimme tarkemmin!

Haastattelija: Larri Helminen

Haastateltava: Maria Baric


www.mariabariccompany.com

Nayttokuva 2017-05-12 kello 11.35.58

Lasten Teatteritapahtuma Kuulas täyttää keväällä 30 vuotta. Juhlafestivaali järjestetään Kouvolassa, Kuusankoskitalon ja Kouvolan Teatterin näyttämöillä, keskiviikosta lauantaihin 17.–20.5. Ohjelmistoon on valittu koti- ja ulkomaisia klassikoita kuten Kansallisteatterin upea Puluboin ja Ponin lauluja -konsertti. 
 
Perjantai-iltana 19.5. klo 18.30 juhlitaan 30-vuotiasta tapahtumaa koko perheen ilmaisen lastenkarnevaalin merkeissä! 

Kuulas tarjoilee neljänä festivaalipäivänä laajan ohjelmiston lastenteatteriesityksiä, joista nauttivat myös aikuiset. Eri puolelta Suomea tulevien ammatti- ja harrastajateattereiden lisäksi festivaalilla nähdään lastenteatteria Espanjasta! 
 
Lasten riemulla ei ole rajaa ilmaisissa puvustus- ja maskeerauspajoissa, jossa he pääsevät kokeilemaan teatterin rooliasuja ja kasvomaalauksia. Uutta tänä vuonna ovat kiinalaiset varjoteatteri- ja maalaustyöpajat, aasialainen nukketeatterinäyttely sekä juhlavuoden kunniaksi järjestettävä kruunujen askartelupaja. 
 
Tutustu koko ohjelmaan: www.kuulas.info

Tervetuloa Teatterimuseoon lauantaina 6. toukokuuta! Kokous alkaa kello 16, kannattaa kuitenkin tulla paikalle jo aiemmin:

Suomen Assitej tarjoaa pääsyliput Teatterimuseon näyttelyihin ja taiteilijatapaamiseen alkaen klo 13.00. Rakastettu näyttelijä, teatterineuvos Eila Roine kertoo urastaan.
http://www.teatterimuseo.fi/ajankohtaista/tapahtumakalenteri/taiteilijatapaamiset/

Tapahtuman jälkeen klo 14.30 on aikaa tutustua myös Teatterimuseon pysyvään näyttelyyn ja Rakkauden tilat -näyttelyyn. Assitejn kevätkokous alkaa kello 16.00 (esitylista alinna). Museo sulkeutuu kello 18.

Tarjoilujen vuoksi pyydämme ilmoittautumista osoitteseen Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.. Kerro museon vastaanotossa että tulet Assitejn kevätkokoukseen niin saat ilmaisen sisäänpääsyn. Teatterimuseon osoite on Kaapelitehdas (Tallberginkatu 1), Ruoholahti, Helsinki. Parhaiten pääset paikalle metrolla, muita julkisia kulkuvälineitä löydät sivuilta http://www.hsl.fi

 

Suomen Teatterit ry:n ja Suomen Assitej ry:n Lasten- ja nuortenteatteripalkinto myönnetään joka toinen vuosi ansioituneelle lastenteatteritoimijalle tai lastenteatterin hyväksi toimineelle taholle tai teolle. Vuoden 2017 voittajan valitsi tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio. Hän päätyi valinnassaan Tampereen Työväen Teatterin ja Teatteri Siperian yhteistuotantona tekemään näytelmään "Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus".

Jenni Haukion palkintoperustelut:

"Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus on hurmaavan hauska, lastenteatterin parhaista traditioista ammentava näytelmä, joka välittömällä ja viihdyttävällä otteellaan tulee kuin huomaamatta lähelle lapsen ja koko perheen arjen tärkeitä, syvällisiä kysymyksiä kuten rohkeutta olla oma itsensä ja oppia kunnioittamaan erilaisuutta. Tampereen Työväen Teatterin ja Teatteri Siperian yhteistuotannon ehdottomia vahvuuksia ovat näytelmän ajankohtaisen aiheen lisäksi myös kaiken ikäisiä puhutteleva käsikirjoitus, erilaisia tunneskaaloja taitavasti esilletuova ohjaustyö, näyttelijöiden riemaannuttava heittäytyminen hahmojensa maailmaan sekä luova, monimuotoinen ääni-, valo- ja videosuunnittelu."

Palkinnon muut finalistit olivat Unga Teaternin näytelmä "Hamlet sanoi sen kauniimmin" sekä Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus. Finalistit valitsi raati, johon kuuluivat vuoden 2015 palkinnon voittaja, Teatteri Hevosenkengän perustaja ja johtaja Kirsi Siren, Oulun Kaupunginteatterin tuottaja Elina Terho, nukketeatteritaiteilija Merja Pöyhönen, kulttuurituottaja Siw Handroos-Kelekay sekä Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi.

Lisätietoa näytelmästä: http://www.ttt-teatteri.fi/ohjelmisto/vesta-linnea-ja-aavelapsen-arvoitus

Palkinto jaettiin Maailman Teatteripäivänä 27. maaliskuuta järjestetyssä Thalia-juhlassa KOM-teatterissa Helsingissä. Suomen Teatterit ry on jakanut Lasten- ja nuortenteatteripalkintoa ansioituneelle alan toimijalle vuodesta 2008 alkaen ja vuodesta 2015 yhteistyössä Assitej ry:n kanssa.

Lisätietoja kilpailusta: http://www.suomenteatterit.fi/jasenpalvelut/kilpailut

 

 

 

Talvisirkus Muisti photo joona petterssonTeatterit ry:n ja Suomen Assitej ry:n Lasten- ja nuortenteatteripalkinto myönnetään joka toinen vuosi ansioituneelle lastenteatteritoimijalle tai lastenteatterin hyväksi toimineelle taholle tai teolle. Tänä vuonna palkinnon finalisteiksi on valittu:
– Tampereen Työväen Teatterin esitys ”Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus”
– Unga Teaternin esitys ”Hamlet sanoi sen kauniimmin”
– Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus

Finalistiperustelut:

Tampereen Työväen Teatteri ”Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus”
Vesta-Linnea ja aavelapsen arvoitus kertoo kolmasluokkalaisen Vesta-Linnean arjesta. Näytelmä käsittelee nykypäivän lasten ja aikuisten asioita, vaikeitakin, hienovaraisesti ja syvällisesti. Ohjaaja Miika Murasen ohjaus yhdistettynä Tove Appelgrenin luoman Vesta-Linnea kirjasarjan hurmaaviin hahmoihin ja erinomaiseen näyttelijäntyöhön vakuuttaa. Työryhmän motivaatio ja kunnianhimo ovat näkyvää. Esitys on saanut hyvän vastaanoton ja yleisö elää mukana. Saavutettavuuteen on myös panostettu ja näytelmästä on esimerkiksi järjestetty esityksiä erityisherkille lapsille.
Lisätietoa täällä.

Unga Teatern ”Hamlet sanoi sen kauniimmin”
”Hamlet sanoi sen kauniimmin” kertoo tarinan kolmesta nuoresta, joita elämä on kohdellut kaltoin. Sirkuksen saapuessa kaupunkiin tunnelin päässä alkaa kuitenkin näkyä valoa. Hyperfyysinen esitys on syntynyt yhteistyössä huostaanotettujen nuorten kanssa, ja se hyödyntää sirkustemppuja ja akrobatiaa esittäessään nuorten hurjaa kohtaloa. Musiikki, huumori ja rohkeat karnevaalitemput kulkevat punaisena lankana esityksen läpi. ”Hamlet” on vaikuttava ja taidokas, ja käsittelee tärkeää aihetta väkevästi. Mahtava elämys!
Lisätietoa täällä.

Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkus
Tanssiteatteri Hurjaruuthin Talvisirkukset ovat perinteikkäitä ja taiteellisesti korkealaatuisia suuren yleisön vuosittaisia esityksiä. Talvisirkus ovat nykysirkusta parhaimmillaan. Sen esiintyjät koostuvat kansainvälisistä, huipputaitavista sirkusartisteista. Myös monet suomalaiset sirkustaiteilijat ovat aloittaneet uransa juuri Talvisirkuksesta. Talvisirkusta on esitetty Helsingissä vuodesta 1994 lähtien ja siitä on muodostunut monille koko perheen joulunajan perinne. Samaan aikaan myös uudet yleisöt löytävät joka vuosi Talvisirkuksen pariin.
Lisätietoa täällä.

Palkinnon finalistit valitsi raati, johon kuuluivat vuoden 2015 palkinnon voittaja, Teatteri Hevosenkengän perustaja ja johtaja Kirsi Siren, Oulun Kaupunginteatterin tuottaja Elina Terho, nukketeatteritaiteilija Merja Pöyhönen, kulttuurituottaja Siw Handroos-Kelekay sekä Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi.

Palkinnon voittajan valitsee tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio. Palkinto jaetaan Maailman Teatteripäivänä 27. maaliskuuta järjestettävässä Thalia-juhlassa Kansallisteatterin Lavaklubilla Helsingissä. Suomen Teatterit ry on jakanut Lasten- ja nuortenteatteripalkintoa ansioituneelle alan toimijalle vuodesta 2008 alkaen ja vuodesta 2015 yhteistyössä Assitej ry:n kanssa. Lisätietoja kilpailusta täällä.

Lisätietoja:
Suomen Teatterit ry: Järjestöasiantuntija Hanna-Reetta Schreck, puh. 09 2511 2150, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Assitej ry: Tuottaja Venla Haanpää, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Kuva: Talvisirkus Muisti, Joona Pettersson.

Tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio valitsee maaliskuussa 2017 Suomen Teatterit ry:n ja Suomen Assitej ry:n Lasten- ja nuortenteatteri -palkinnon voittajan. Palkinto myönnetään joka toinen vuosi ansioituneelle lastenteatteritoimijalle, lastenteatterin hyväksi toimineelle taholle tai alaa edistäneelle teolle. Viimeksi palkinnon voitti elämäntyöstään espoolaisen Teatteri Hevosenkengän johtaja Kirsi Siren.

Palkinnon finalistit valitsee raati, johon kuuluvat vuoden 2015 palkinnon voittaja Kirsi Siren, Oulun Kaupunginteatterin tuottaja Elina Terho, nukketeatteritaiteilija Merja Pöyhönen, kulttuurituottaja Siw Handroos-Kelekay sekä Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi. Lopullisen voittajan finalistien joukosta valitsee tasavallan presidentin puoliso Jenni Haukio.

Palkinnon voi saada mikä tahansa lasten- tai nuortenteatteriin liittyvä teko, esimerkiksi teatteri, ryhmä, esitys, esiintyjä, ohjaus, käsikirjoitus, koreografia, visuaalinen suunnittelu, musiikki, suomennos/ruotsinnos/saamennos, projekti, yleisötyöhanke tai muu lasten- ja nuortenteatteria edistänyt tapahtuma. Lisätietoa kilpailusta täällä.

Palkinto jaetaan maailman teatteripäivänä 27.3.2017 järjestettävässä teatterialan Thalia-juhlassa Helsingissä.

Lisätietoja:
Järjestöasiantuntija Hanna-Reetta Schreck, puh. 09 2511 2150,
Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.
Tuottaja Venla Haanpää, puh. 044 0866 355, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Kuva: Tasavallan presidentin kanslia

Raija ja Urmas tapasivat, keskustelivat, muistelivat ja visioivat.

Raija Lehmussaari: AB:n perustaja ja taiteellinen johtaja 1981-2004, Aurinkobaletin kannatusyhdistyksen pj.

Urmas Poolamets: Tanssijana Aurinkobaletissa vuodesta 1998. Taiteellinen johtaja ja pääkoreografi vuodesta 2006

Lavastus: Manillan idyllinen tehdaskiinteistö vuodelta 1866. AB:n oma koti vuodesta 1991

Valaistus: Turun kelmeä talvihämy

Puvustus: Omat

prinsessa ruusunen

Prinsessa Ruusunen-esityksessä tanssivat Johanna Hokkanen ja Urmas Poolamets. Kuva: Juha Lukala. 

UP: Minkä ihmeen tähden, Raija lähdit perustamaan Aurinkobalettia?

RL: No se oli se tanssin tekemisen palo ja usko itseensä. Turusta löytyi ammattitaitoisia tanssijoita ja me perustajat haluttiin nostaa tanssi kaupungissa tasavertaiseksi muitten taiteenlajien rinnalle. No Urmas, ollaanko onnistuttu tässä?

UP: Tanssi on vahvasti muitten taiteitten rinnalla, mutta vaatii edelleen työtä. Turkulaisesta ryhmästä on tullut sekä kansallisesti että kansainvälisesti tunnettu ja edelleen pysytään vahvasti tanssiryhmänä. Mutta, miksi valitsitte nimeksi Aurinkobaletti?

RL: Annoimme nimen, koska aurinko on valon ja uuden syntymän symboli ja sana baletti viittaa ikiaikaiseen sanaan tanssi. Halusimme tanssia ja synnyttää uutta. Tanssin tekijöinä, oman tekemisen ohella, halusimme mukaan keskeisiä koreografeja laajentamaan turkulaisen tanssin kuvaa ja tanssijoitten kehittymistä.

UP: Ja aika alkuvaiheessa myös kansainväliset tekijät, niin koreografit kuin tanssijat tulivatkin mukaan.

RL: Ensimmäinen koreografivieraamme oli Elsa Sylvestersson, kansallisbaletin pääkoreografi ja ensimmäinen ulkomaalainen vieras Andy de Groat, pariisilaistunut newyorkilainen.

UP: Siitähän on tullut perinne. Esimerkiksi Sasha Pepeljajev on muuttunut vakiovieraaksemme. Missä vaiheessa sitten lapset katsojina ovat tulleet mukaan kuvioon?

RL: Emme aluksi edes ajatelleet, että tanssiteokset pitäisi suunnata erityisesti aikuisille tai lapsille. Yleisössä oli kumpiakin. Koska lapsia oli kuitenkin paljon, ajattelimme, että ehkä pitäisi esittää teoksia joiden aihepiiri ottaisi varta vasten huomioon heidän kokemuspiiriään.

UP: Eikö silloin jo syntynyt ajatus klassikkosatujen uudelleentulemisesta?

RL: Eivät ne ensimmäiset lastenesitykset ihan klassikkoja olleet. Esimerkiksi tanssijat Riitta Kotisaari ja Sanna Tyyri-Pohjonen heittäytyivät innolla lasten iltapesurutiineihin ja loivat ikuisesti muistelemamme pesusienikarkelon Pesubaletti. Ensimmäinen klassikko oli oma koreografiani Pessi ja Illusia, jota esitettiin sitten vuosien ajan täysille katsomoille. Musiikin meille siihen sävelsi Matti Puurtinen.

UP: Myöhemmin sitten tulivat klassikot kuten Jörö-Jukka, Prinsessa Ruusunen, Ruma ankanpoikanen jne., mistä sitten huomattiin klassikkosatujen tarpeellisuus ja vetovoima. Nykyään tämä klassikkojen päivittäminen on muuttunut käyntikortiksemme. Raija, mitä mieltä olet yleisötyöstä, jota ollaan nyt tehty jo pidempään kuin kymmenen vuotta?

RL: Suhtaudun asiaan hyvin kaksitahoisesti. Toisaalta olen sitä mieltä, että taideteos puhukoon itse puolestaan. Se olkoon riittävä sellaisenaan vastaanotettavaksi katsojansa älyllisen, tiedollisen ja tunteen tason osalta. Toisaalta tiedon jakaminen on kuitenkin paikallaan sekä lapsille että myös aikuisille. Kokemus omasta tekemisestä lähentää katsomisen kokemusta ja pienikin tuttavuuden tunne on se mikä saa teoksen avautumaan helpommin.

UP: Koska tanssitaide on edelleen marginaalissa, on äärettömän tärkeätä tutustuttaa lapsia tanssiin tekemisen kautta ja madaltaa kynnystä tulla katsomaan tanssia.

RL: Miten kauas olemmekaan joutuneet siitä kun tanssi oli luonnollinen osa ihmisen toimintaa yhtenä vanhimpana taidemuotona. Ollaanko nyt palaamassa alkujuurille?

UP: Tanssin tärkeydestä sekä tekijälle että katsojalle voi jatkaa keskustelua loputtomiin. Meidän AB:laisten mielestä tanssi on hienoin tapa ilmaista itseämme. Onko tanssi myös yhdistävä tekijä yhä kansainvälistyvässä maassamme? Tanssin kielihän on universaali, vai onko?

RL: En ole kyllä täysin samaa mieltä universaalisuudesta. Jos ajatellaan esimerkiksi intialaisten tanssia, intialaisen tanssijan esitystä, intiaanin sadetanssia ja meidän taidetanssiamme, tanssin tehtävä on erilainen ja se tulisi mielestäni ymmärtää. Emme me ymmärrä itäisten tanssien symboliikkaa ja tarkoitusperiä tai intiaanirituaaleja, joita ei ole tarkoitettukaan yleisölle.

UP: Laskisin klassisen baletin jollain tapaa samaan kategoriaan edellä mainittujen kanssa, mutta me ollaan jo toistakymmentä vuotta suuntauduttu nykytanssiin mikä ottaa vaikutteita kaikesta, myös etnisistä rituaaleista, joten luulen, että meidän teoksemme puhuttelevat kaikkia uskonnollisesta tai etnisestä taustasta riippumatta. Hyvänä esimerkkinä toimii matkamme Palestiinaan, missä sadat lapset seurasivat Tuhkimon esitystä äänekkäästi kommentoiden…

RL: …tai Odessaan, missä lapset innostuivat esityksen aikana näyttämölle osallistumaan…

UP: …ja esitys pakolaiskeskuksessa Itä-Suomessa, missä lapset eivät halunneet päästää meitä lainkaan pois.

RL & UP: Olimme löytäneet yhteisen kielen!

 

*****

Turkulainen Aurinkobaletti perustettiin vapunaattona vuonna 1981. Alkujaan ryhmän teokset edustivat nykybalettia, mutta nykyisin Aurinkobaletti tunnetaan monipuolisena ja korkeatasoisena nykytanssiryhmänä, jonka ohjelmisto koostuu niin aikuisille kuin lapsillekin suunnatuista teoksista. Ryhmä on saanut kiitosta uusiutumiskyvystään sekä vahvasta ensemblestaan, joka on valmis rikkomaan oman genrensä rajat. Aurinkobaletissa on nähty vuosien saatossa noin 120 ensi-iltaa ja viitisenkymmentä koreografivierasta. Ryhmä tarjoaa myös yleisötyöpajoja, joissa katsojat pääsevät tutustumaan tanssiin konkreettisesti myös oman tekemisen kautta.

Aeiou Barje Lo 066

Kertokaa toimintanne synnystä ja alkuvaiheista

 

Teatteriohjaaja ja nukketeatteritaiteilija Katja Kähkönen haaveili pitkään vauva- ja taaperoteatteriesityksen tekemisestä. Hän rohkaistui tarttumaan aiheeseen odottaessaan ensimmäistä lastaan vuonna 2008. Kähkönen pyysi työtovereikseen kuvanveistäjä Mateja Ocepekia ja nukkenäyttelijä Katja Povsea. Molemmat innostuivat aiheesta. Kaksi viikkoa neuvotteluiden jälkeen Ocepek ja Povse huomasivat olevansa myös raskaana. Työryhmäläisten kolme tytärtä syntyivät 2009 ja ensimmäisen vauvaesityksen ensi-ilta oli Ljubljanassa marraskuussa 2010.Tuoreiden äitien yhteishankkeesta muodostui vauva- ja taaperoteatteriryhmä AEIOU.

 

AEIOU-nimi syntyi leikistä, jota teatteriryhmän perustajajäsenet leikkivät vauvojensa kanssa: vokaaleja lausuttaessa kasvot vääntyvät vauvoja naurattaviin asentoihin. Sanoessaan teatterin nimen vanhemmat automaattisesti ilmehtivät lapselleen! Teatterin filosofia sisältyykin AEIOU-nimeen: esitykset ovat vuorovaikutteisia komedioita jotka tarjoavat pikkulapsille myönteisiä ja kehitystä tukevia virikkeitä.

 

AEIOU kokosi nopeasti laajan yleisökannan. Pikkulapsiteatterille oli selvästi kysyntää. Slovenialainen teatteriväki oli aluksi skeptistä, mutta parissa vuodessa asenteet muuttuivat. Nyt pikkulapsiteatteria on tarjolla myös laitosteattereissa . AEIOU on palkittu Slovenian nukketeatteripalkinnoilla vuosina 2013 ja 2015. AEIOU:n toiminta laajeni Sloveniasta Suomeen Kähkösen paluumuuton myötä 2013.

 

Kuinka monta työntekijää / jäsentä / toimijaa teillä on

 

AEIOU on työryhmä, jonka rahoitus on hankekohtaista. Perustajajäsenijä ja taiteellisia ja tuotannollisia aktiivitoimijoita ovat Kähkönen, Ocepek ja Povse. AEIOU tekee yhteistyötä vierailevien taiteilijoiden ja kulttuuritoimijoiden kanssa hankekohtaisesti.

Katja Kähkönen, s. Suomessa 1979

Nukketeatteriammattilaisena Kähkönen on erikoistunut visuaaliseen teatteriin ja paperiteatteriin. Hän on ohjaaja, puvustus-, nukke- ja lavastesuunnittelija ja -rakentaja. Hän myös esiintyy ja kouluttaa. Kähkönen valmistui Turun Taideakatemian nelivuotisesta nukketeatterin koulutusohjelmasta 2003 minkä jälkeen hän muutti Sloveniaan. Siellä hän toimi Slovenian kulttuuriministeriön alaisena teatteriohjaajana ja nukketeatteritaiteilijana. Kotiseudulleen Etelä-Savoon Kähkönen paluumuutti joulukuussa 2012. Hän työskenteleeerityisestilastenkulttuurin parissapaikallisesti, valtakunnallisesti ja kansainvälisesti.

 

Mateja Ocepek, s. Sloveniassa 1978

Ocepek valmistui Ljubljanan taideakatemian maisteriohjelmasta kuvanveistäjäksi ja taideaineiden opettajaksi 2006. Ocepek on toiminut Sloveniankulttuuriministeriön alaisena kuvanveistäjänä vuosina 2007-2011 ja saanut kulttuuriministeriön taideaineiden opettajanan arvon vuosille 2012-2015. Ocepek on tehnyt teatteria Katja Kähkösen kanssa vuodesta 2005. Ocepek valittiin Slovenian opiskelijaedustajaksi Venetsian Biennaaliin 2003 ja parhaaksi nuorten nykytaiteen kuraattoriksi Tallinnan Eksperimentassa 2010.

 

Katja Povse, s. Sloveniassa 1975

Povse on toiminut Slovenian kulttuuriministeriön alaisena nukkenäyttelijänä, näyttelijänä ja tarinankertojana vuodesta 2007. Sitä ennen hän työskenteli kuusi vuotta Ljubljanan kaupunginnukketeatterin nukkenäyttelijänä. Povse on ollut mukana useissa kansallisesti ja kansäinvälisesti palkituissa nukkenäytelmissä ja valittu Slovenian parhaaksi nukkenäyttelijäksi.

Tarinankertoja Neiti Bazilika: www.bazilika.com

KEHOKO 2

Minkälaista on tämänhetkinen toimintanne? Millaiset ovat toiminnan painopisteet, jos niitä on?

AEIOU tekee ensisijaisesti kiertäviä teatteriesityksiä pikkulapsille. Esitykset edustavat visuaalista, fyysistä ja tanssiteatteria. AEIOU vetää myös pikkulapsille ja heidän huoltajilleen suunnattuja teatterilllisia ja musiikkityöpajoja. AEIOU laajentaa toimintaansa taidekasvatuspuolelle.

 

Oletteko verkostoituneet alueen muihin toimijoihin? Teettekö esimerkiksi yleisötyöprojekteja?

Yhteistyökumppaneita ovat olleet Lastenkulttuurikeskus Verso, Slovenian Nykytaiteenmuseo MSUM, Lasten ja taiteiden talo Hisa otrok in umetnosti Ljubljanassa, Ljubljanan tanssiteatteri PTL ja kroatilais-itävaltalainen VRUM The Performing Arts Collective.

 

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia ja toiveita teillä on?

AEIOU työstää uusia esityksiään, laajentaa toimintaansa taidekasvatuspuolelle ja pyrkii järjestämään rahoituksensa niin, että voisi palkata osa-aikaisen tuottajan. AEIOU on kiinnostunut pikkulapsitaiteen tutkimuksesta ja näkyvyyden ja arvostuksen parantamisen eteen tehtävästä työstä.

 

AEIOU haaveilee myös Tampereen seudulla sijaitsevasta vakioesitystilasta. Kähkönen muuttaa Joroisista Tampereelle kesällä 2016 ja näin AEIOU:n Suomen haara siirtyy Savosta Pirkanmaalle. Itä-Suomessa oman esitystilan pyörittäminen ei ole ollut mahdollista alhaisesta lapsilukumäärästä johtuen. Ljubljanassa vakioesitystiloina toimivat Lasten ja taiteiden talo ja Slovenian Nykytaiteen museo MSUM. AEIOU jatkaa kiertutoimintaansa.

KEHOKO 4

Millaisia haastavia tai onnistuneita kohtaamistilanteita olette työssänne todistaneet?

Pikkulapsille tehtävän esitystaiteen on huomioitava lapsen kehitys taiteellisesta tasosta tinkimättä. Toiveemme on, että lapsiin suhtauduttaisiin tasavertaisina taiteen kuluttajina aikuisten kanssa.

Esityksissämme on taso myös aikuisille. Kun esityksissä on samaistumispintaa myös aikuisille niin aikuinen ei ulkoista itseään "Tämä on vain tällainen lasten juttu" -asenteella. Pidämme tärkeänä, että esityksestä muodostuu lapselle ja aikuiselle yhteinen kokemus.

 

Mikä on työnne paras puoli?

AEIOU:n pyrkimyksenä on tuottaa pikkulapsille korkeatasoisia ja taidelähtöisiä esityksiä. Esitysaiheet ovat yleisinhimillisiä, mm. pikkulapsiperheen arki, perhesuhteet, kehon toiminta, minäkuva ja itsetunto. Lähestymme aiheita kuitenkin usein absurdista näkökulmasta. Tutkimme myös mitä taide on kehittyville aivoille, aisteille ja psyykelle ja pyrimme omien oivalluksiemme kautta tuomaan uusia näkökulmia lapsille suunnattuun taidetarjontaan.

Taiteen tekeminen pikkulapsille on mielestämme vapauttavaa, liiallinen analyyttisyys unohtuu kun taas impulssien merkitys korostuu: tunnelmat, värit, muodot, liike, rytmi ja äänet ovat pääosassa. Absurdiushan ei ole lapsen mielestä absurdia, sillä mikä on todellista tai epätodellista ei ole väliä, uni ja valve kietoutuvat toisiinsa.

 

Mikä on työssänne haastavinta?

Olemme työryhmänä vastuussa niin tuotannollisesta kuin taiteellisesta puolesta. Aika ja varat eivät riitä kaikkeen mitä haluaisimme tehdä. Työhön liittyvät myös palkattomat työtunnit ja oma taloudellinen riskin otto.

 

Mikä on oudoin paikka, jossa olette esiintyneet?

Olemme kiertueteatterina esiintyneet hyvin erilaisissa tiloissa, mutta on hyvin vaikeata määritellä mikä niistä olisi ollut oudoin.

 

Mitä toivotte Assitejlta ja millaisia terveisiä haluaisitte muille jäsenille lähettää?

Meihin saa ottaa yhteyttä! Teemme mielellämme yhteistyötä.

 

www.aeiou.si/fi

 

www.facebook.com/vauvajataaperoteatteriaeiou

Lastenteatterijärjestö Suomen Assitej järjestää jäsenpäivän yhdessä Uuden Sirkuksen Keskus Cirkon kanssa lauantaina 7.5. Cirko-festivaalin yhteydessä. Päivän aikana uudet, vanhat (ja tulevat) jäsenet pääsevät tutustumaan toisiinsa, Cirko-esittelee toimintaansa ja luvassa on myös Assitejn kevätkokous. Aloitamme päivän klo 12.00 Kanneltalolta varatussa tilassa ja klo 15.00 osallstuneet jatkavat katsomaan Colette Sadlerin ja Stammer Productionsin Me ollaan monstereita -teosta.

Jäsenpäivän aikataulu:
12.00 Assitejn kevätkokous ja pientä syötävää
13.30 Cirko esittele toimintaansta
TAUKO
15.00 Me ollaan monstereita -esitys

Jäsenpäivän ohjelma on ilmainen kaikille Assitejn jäsenille. Tarjolla pientä syötävää.

Jotta osaamme varata oikean määrän teatterilippuja, ilmoittaudu päivään Assitejn sihteeri Maiju Talvistolle osoitteeseen info(a)assitejfi.org 29.4. mennessä.

* * * * * * * * * * * * * * * * *

Colette Sadler / Stammer Productionsin (UK): Me ollaan monstereita (We Are The Monsters)

Kaikki ihmiset – ja monsterit – ovat aivan omanlaisiaan! Pahvilaatikoiden uumenista maailmaan putkahtaa niin naarmuisia kuin kiiltäviä olioita ja kummallisia mini-monstereita. Ne leikkivät yhdessä, niiden kädet ja jalat liikkuvat mahdottomilla ja hullunkurisilla tavoilla. Me ollaan monstereita (We Are The Monsters) on humoristinen ja tanssillinen esitys lapsille. Tule mukaan huikealle matkalle, joka vie outouden ja ihanuuden maailmaan.

baby monsterit

Assitejn ilme uudistuu keväällä 2016. Uuden logon on suunnitellut kuvittaja ja graafikko Anna Polkutie, joka on muun muassa tämänvuotisen Bravo!-festivaalin kehutun ilmeen takana.

Uudet logot pääset lataamaan tästä.

AssitejlogoWeb

Assitejn sääntömääräinen kevätkokous järjestetään jäsenpäivän yhteydessä Kanneltalossa lauantaina 7.5. klo 12.00. Jäsenpäivä järjestetään yhteistyössä Uuden Sirkuksen Keskus Cirkon kanssa ja sen sisällöstä tiedotetaan myöhemmin.

TYÖJÄRJESTYS

1§ Kokouksen avaaminen.

2§ Kokouksen puheenjohtajan, sihteerin, kahden pöytäkirjantarkastajan ja

kahden ääntenlaskijan valitseminen.

3§ Kokouksen laillisuuden ja päätösvaltaisuuden toteaminen.

4§ Työjärjestyksen hyväksyminen.

5§ Vuoden 2014 toimintakertomuksen esittäminen ja hyväksyminen.

6§ Vuoden 2014 tilien esittäminen ja hyväksyminen sekä tilintarkastajien

lausunnon toteaminen.

7§ Tilinpäätöksen vahvistaminen ja vastuuvapauden myöntäminen

tilivelvollisille.

8§ Muut esille tulevat asiat.

9§ Kokouksen päättäminen.

P3201355

Lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej ry myönsi ensimmäisen Suomen Assitej-palkinnon kansainvälisenä lastenteatteripäivänä 20.3.2016  elämäntyöstä Maija Baričille. Barič on 1970-luvulta lähtien ollut erittäin merkittävä lastenkulttuurin, musiikkikasvatuksen ja taidekasvatustyön uranuurtaja, joka on perustanut Nukketeatteri Sampon sekä toiminut teatterin taiteellisena johtajana, ohjaajana ja nukentekijänä vuoteen 2014 saakka. Maija Baričin vaikutus suomalaiseen lastenkulttuuriin, musiikkikasvatuksen ja taidekasvatustyöhön on ollut mittava.

Maija Barič (s. 1950) on valmistunut lastentarhanopettajaksi vuonna 1972. Hän opiskeli Prahan Teatteriakatemia DAMU:n nukketeatterilinjalla vuosina 1974-1977. Lähes 40-vuotisen uransa aikana hän on käsikirjoittanut, dramatisoinut ja ohjannut kymmeniä nukketeatteriesityksiä, joihin hän on myös tehnyt nukkeja ja lavastuksia. Vuonna 1977 hän perusti Suomeen Nukketeatteri Sampon yhdessä miehensä Bojan Baričin kanssa.

Nukketeatteri Sampo on tuottanut lukuisia Maija Baričin tekemiä kirjoja ja muuta välineistöä nukketeatterin ja musiikkikasvatuksen merkeissä. Ensimmäinen näistä nukketeatterikirjoista oli vuonna 1980 Mannerheimin Lastensuojeluliiton kustantama Nukke lapsen ystävänä. Maija Baričin ja Kristiina Louhen Nukketeatteria!-kirja sai valtion tiedonjulkistamispalkinnon vuonna 1997. Teos on käännetty kymmenelle eri kielelle.

Maija Baričin tekemät nuket ovat esiintyneet myös kirjojen ja äänitteiden kuvituksissa sekä 1970-luvun lopulta lähtien televisiossa ja tallenteissa teatterinäytösten lisäksi. Lapsikatsojia ovat ilahduttaneet TV1:n lastenohjelmista tutut Tohelo ja Torvelo sekä Duppaduulix ja monet muut hyvin tunnetut nukkehahmot esimerkiksi Joulukalenterista.

Monipuolinen kouluttaja ja teatterikasvattaja

Maija Barič on teatterityönsä ohella tehnyt mittavan työn kouluttajana, taidekasvattajana ja luennoitsijana eri oppilaitoksissa ja kursseilla ympäri Suomen. Hän on kouluttanut niin koti- kuin ulkomailla järjestetyillä kursseilla ja työpajoissa kymmeniä tuhansia aikuisia ja lapsia nukketeatterin ja taidekasvatuksen maailmaan. Pitkäjänteisissä taidekasvatushankkeissa, joita on suunnattu mm. päiväkodeille ja kasvattajille, tärkeimpänä yhteistyökumppanina on ollut Mannerheimin Lastensuojeluliitto..

Vuonna 1983 Maija Barič johti Teatterikorkeakoulussa järjestettyä kahdeksan kuukauden mittaista työllisyyskoulutusta, joka toi alalle useita uusia nukketeatterintekijöitä.  Nukketeatteri Sampossa hän on kouluttanut lastenkulttuurin alalle kymmeniä näyttelijöitä, musiikki- ja taidekasvattajia – myös omat lapsensa, joihin lukeutuvat Nukketeatteri Sampon nykyinen johtaja Iivo Barič sekä omaa Maria Baric Companya pyörittävä Maria Barič.

 

LOGO-ASSITEJ-INGLES -HORIZONTAL-600x116

Kansainvälistä lastenteatteripäivää juhlitaan ympäri maailman aina maaliskuun 20. päivä. Kansainvälisen lastenteatteripäivän maailmanlaajuinen kampanja #takeachildtothetheatre puolustaa jokaisen lapsen oikeutta luovaan leikkiin ja ilmaisuun sekä teatterin kokemiseen ja näkemiseen.

Kansainvälinen Assitej on vuodesta 2001 lähtien julkistanut lastenteatteripäiväjulistuksen, joka luetaan ympäri maailman lastenteatterin juhlapäivänä. Vuosien varrella tekstin on kirjoittanut moni merkittävä alan toimija, kuten Peter Brook, Augusto Boal, Suzanne Osten, Suzanne Lebeau, Michael Morpurgo, Malala Yousafzai, Guila Clara Kessous ja Jenny Sealey.

Vuonna 2017 julistuksen kirjoitti meksikolainen lastenkirjailija Francisco Hinojosa.

http://www.assitej-international.org/en/2017/02/2017-world-day-message/

IMG 1748

Paul Olin hade dagens Helsingin Sanomat med sig, då han var på väg på arbetsintervju till Unga Teatern. På kultursidan delade den kinesiska nutidskonstnär Ai Wei Wei med sig av sina tankar. ”Det värdefullaste ett samhälle har är barnen. Men barnen är också de mest utsatta. Ett samhälle som missköter sina barn är korrupt”, citerar Paul Olin.

Ai Wei Weis tankar är sådana som beslutsfattare och politiker borde komma ihåg mitt i alla besparingsiver, tycker Olin. Barnen och de unga kommer att stå i fokus i Olins egna tankar fr.o.m. början av år 2016, då han tar emot mandatet som Unga Teaterns konstnärliga ledare.

Unga Teatern ligger i Esbo och är den äldsta teatern för ung publik i Finland. Den 55-åriga teatern har länge varit tvåspråkig, med föreställningar både på svenska och finska. ”Tretton anställda, varav fyra är fastanställda skådespelare”, räknar Olin. Han är lycklig och nöjd över att få förena sig med gänget. ”Det fina med Ungis är att teatern har förvaltat sin huvuduppgift väl: att värna om barnet. Och visst har Ungis lyckats fin också med sin grundläggande funktion: att fungera som ”nationalscen” för barn och ungdomar på svenska i Finland.”

Paul Olin börjar jobbet först i januari, så han känner inte ännu till alla detaljer i teaterns system. Men Olin glädjer sig åt att Ungis verkar vara en rätt fungerande arbetsplats. ”Jag hamnar inte in i något kaos. Men visst är det så att vid jämna mellanrum är det nyttigt att granska rutiner man hamnat in i, och med en ny människa i ledningen har man ett bra tillfälle att förnya saker och ting, vid behov.”

Paul Olin har erfarenhet av ledarskap från Vasa, där han jobbade som teaterchef på Wasa Teater åren 2004-2007. Olin utexaminerades som skådespelare 1993 från TeaK. Han har verkat som skådis, dramatiker och regissör på nästan alla svenskspråkiga teatrar och teatergrupper i Finland: ”Sirius Teatern, Teater Viirus, Teater Taimine, Svenska Teatern, Åbo Svenska Teatern, Wasa Teater, Unga Teatern... Min modersmjölk är dock det fria fältet.”

Själv har Olin fyra söner hemma, i åldern 5 till 16 år. Och han har egentligen gjort väldigt mycket teater för barn och unga.  En av Olins senaste egna pjäser, skriven med Harriet Abrahamsson, är Hamlet sade det vackrare, som fick sin urpremiär på Wasa Teater 2014. Texten baserar sig på samtal och dramaövningar med ungdomar från skolhemmet Lagmansgården. Även på Unga Teatern vill Olin fundera på hur barn och unga kunde tas i beaktande redan i arbetsprocesserna. ”Ungis är aktuell med Ung Dramatik -projektet, som bland annat arbetar fram texter genom devisingmetoder tillsammans med barn och unga. ”

En sak är klar. Teatrar med stadsandelar kommer att ha ekonomiskt utmanande tider framför sig. Kommunernas läge och den allmänna regressionen kommer inte heller att underlätta förverkligandet av teaterverksamheten. I uttalanden proklameras det om hur viktigt det är med barnkultur. Paul Olin hoppas att den filosofin syns också i resurserna. ”Man kan inte göra teater för barn utan offentligt stöd. Marginalen att höja biljettpriserna för att täcka stödförluster är minimal, obefintlig. Kostnaderna är ändå de samma för en barnteater som arbetsgivare, och bröd och hyran kostar lika mycket för en skådis som jobbar på en barnteater, som för en skådis som jobbar på någon stadsteater.”

Nina Jääskeläinen

Artikkeli julkaistu Assitejn jäsenlehdessä 1/2015.

Lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej ry jakaa ensimmäisen kerran Assitej-palkinnon Kansainvälisenä lastenteatteripäivänä 20.3.2016. Palkinnon tarkoitus on nostaa esille lastenteatterin tekijöitä sekä tietoisuutta lastenteatterista Suomessa. Palkinto jaetaan Assitejn järjestämän kansainvälisen Bravo!-festivaalin yhteydessä Helsingissä, ja palkinnon saaja valitaan Assitejn jäsenistöstä.

Nyt Assitej kaipaa ehdotuksia palkinnon saajiksi jäsentensä keskuudesta. Kyseessä voi olla lastennäytelmä, käsikirjoitus, näyttelijä, ohjaaja, teatteriryhmä tai vaikkapa elämäntyö lastenteatterin parissa. Lähetä ehdotuksesi perusteluineen osoitteeseen info(@)assitejfi.org viimeistään 29.2.2016. Lopullisen valinnan palkinnon saajasta tekee Assitejn hallitus.

Assitej-järjestöjen omaa palkintoa on perinteisesti jaettu ympäri maailmaa ja saajina ovat olleet niin lastenteatterin tekijät kuin lastenteatteria tukevat tahotkin.

KOKOUSKUTSU

Suomen Assitej ry:n sääntömääräinen syyskokous pidetään

*** Keskiviikkona 18.11.2015 klo 18.00 alkaen ***

Kokouspaikka ilmoitetaan myöhemmin.

Syyskokouksessa hyväksytään toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2016, valitaan puheenjohtaja seuraavalle kaudelle ja hallituksen jäsenet erovuoroisille hallituspaikoille.

Lisätietoja: sihteeri Maiju Talvisto ja puheenjohtaja Nina Jääskeläinen.


TERVETULOA!
Suomen Assitej ry:n hallitus

ASIALISTA

1. Kokouksen avaus

2. Valitaan kokouksen puheenjohtaja, sihteeri, kaksi pöytäkirjantarkastajaa ja tarvittaessa kaksi ääntenlaskijaa

3. Todetaan kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus

4. Hyväksytään kokouksen työjärjestys

5. Vahvistetaan toimintasuunnitelma 2016, tulo- ja menoarvio 2016 sekä jäsenmaksujen suuruus seuraavalle kalenterivuodelle

6. Valitaan seuraavaksi kaudeksi puheenjohtaja sekä hallituksen jäsenet erovuoroisille hallituspaikoille

7. Käsitellään muut kokouskutsussa mainitut asiat

8. Kokouksen päättäminen

 

Suomen Assitej julkaisee jälleen jäsenlehden marraskuussa, ja kokoamme parhaillaan lehteen juttua teatteriblogeista ja teatteribloggaajista. Nyt kysymmekin teiltä jäseniltä, millainen suhde teillä on bloggaajiin vai ovatko nämä kirjoittajat aivan uusi asia.

Olisi hienoa, jos pystyisit vastaamaan seuraaviin kysymyksiin:

Kirjoitetaanko esityksistänne paljon blogitekstejä? Ketkä kirjoittavat?

Onko blogikirjoituksilla ollut vaikutusta teatterilippujen myyntiin tai teatteriesityksen tunnettuuden lisääntymiseen?

Lähetättekö kutsuja ensi-iltoihinne/lehdistötilaisuuksiin myös bloggaajille?

Käytettäkö esityksiinne liittyviä blogitekstejä/blogikritiikkeä markkinoinnissanne?

Jos käytätte, miten? Tulevatko blogiarviot ja -suositukset mielestänne korvaamaan perinteisen median kritiikit?

Millaista yhteistyötä haluaisitte tulevaisuudessa bloggaajien kanssa tehdä?

Lähetäthän vastauksesi osoitteesen info(a)assitejfi.org. Jos aihepiiri on vieras, kerro myös se! Aurinkoista lokakuuta!

Tilaa tunnukset ja pääset lisäämään esityksesi kalenteriin!

Lastenteatteri.fi-sivusto on nyt myös Facebookissa. Tykkää sivustosta täällä.

Suomen Assitej on avannut uudet internet-sivut. Lastenteatteri.fi-sivusto syntyi ideasta kerätä suomalaisen lastenteatterikentän toimijat saman katon alle. Sivusto toimii suomalaisen lastenteatterin tietokantana, ja lastenteatterikentän toimijoiden on mahdollista päivittää sivuille tietojaan liittymällä Assitej'n jäseniksi.

BRAVO-LOGO-72dpi

BRAVO! -FESTIVAALI KOKOAA LASTEN- JA NUORTENTEATTERIN KANSAINVÄLISIÄ NIMIÄ PÄÄKAUPUNKISEUDULLE

Kahdeksatta kertaa järjestettävä kansainvälinen lasten- ja nuortenteatterifestivaali Bravo! tarjoilee laajan kattauksen korkeatasoista teatteria kaikenikäisille. Suomen Assitej järjestää festivaalin 21.–30.3.2014 Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kulttuuritaloissa. Festivaalille saapuu kuusi esitystä viidestä eri maasta ympäri maailman.

ELÄMÄN PERUSKYSYMYKSIÄ PERHEEN PIENIMMILLE

Ruotsalaisen Teater Sagohusetin Max – Tarina pallosta, lampusta ja autosta on lämminhenkinen esitys taaperoikäisen elämän peruskysymyksistä ja -asioista. Sanoja, musiikkia ja liikettä yhdistelevä esitys valloittaa lempeällä tunnelmallaan.

Bolognasta tulevan La Baracca – Testoni Ragazzin Spot on valotaidetta ja näyttelijäntyötä yhdistävä hauska ja kiehtova esitys. Esitys kertoo miehen ja teatterilampun välisestä ystävyydestä ja yhteisestä värikkäästä leikistä.

NURINKURISTA NUKKETEATTERIA JA KLOVNERIAA ALAKOULUIKÄISILLE

Norjalaisen Katja Brita Lindebergin teoksessa Jos Rosa osaisi taikoa tapaamme Rosan, joka on maailman ihanin prinsessa. Vanhemmat huitelevat omissa menoissaan, mutta ei hätää; Rosa osaa taikoa. Yhden naisen hulvaton klovneriaesitys käsittelee yksinäisyyttä tavalla, joka naurattaa ja liikuttaa.

Québecistä tulevan Les Sages Fous -ryhmän Orpojen sirkus on visuaalisesti huikeaa nukketeatteria. Takakujien tähdet valtaavat estradin, kun romukauppiaat herättävät henkiin pienen ja kummallisen sirkusseurueen.

NUORILTA TEKIJÖILTÄ NUORILLE KATSOJILLE

Ruotsista saapuvan Carrasco Dance Companyn Bartolomeo on eri musiikki- ja tanssityylejä sekoitteleva urbaani nykytanssiteos, joka tutkii turhautumista yhteiskunnan kapeisiin rooleihin. Viisi naista, viisi tahtoa ja vahva tunnelma yhdistyvät silkkaan tykitykseen, jossa jauhot lentävät. Esitys on saanut Ruotsin Assitej-palkinnon vuoden 2013 parhaasta esityksestä.

Festivaalilla aiemminkin vierailleen ranskalaisen Compagnie ACTAn uusi teos En Corps (E)crits on muun muassa suomalaisten nuorten kanssa tehtyihin työpajoihin pohjaava tanssiesitys minuudesta ja toiseudesta. Tunteiden dramaturgiaa noudattava esitys yhdistää livemusiikkia ja videokuvaa tanssiin.

Esityksiä järjestetään sekä päiväaikaan että illalla. Perheet sekä koulu- ja päiväkotiryhmät voivat valita ikäryhmälleen sopivan esityksen ja ajankohdan. Festivaalin avajaiset järjestetään yhteistyössä Nukketeatterin näyteikkunan kanssa perjantaina 21.3.2014 Kulttuurikeskus Stoassa. Kansainvälisten esitysten lisäksi festivaaliviikon aikana tarjolla on oheisohjelmisto, jossa on muun muassa lapsiraati, Suomen Assitejn jäsenteatterien esityksiä ja ammattilaistapahtumia.

Täältä löydät viimeisimmän Suomen Assitejn jäsenlehden

 

Kirjaudu

Assitej International

assitej logo 160

Yhteystiedot

Suomen Assitej ry

Bulevardi 7
FI–00101 Helsinki
Tel: +358 (0)44 0866 355
E-mail: info [a] assitejfi.org
www.assitej.fi

Suomen Assitej

Assitej on kansainvälinen lasten- ja nuortenteatterijärjestö, jolla on jäseniä noin 80 maassa eri puolilla maailmaa. Assitej muistuttaa lasten ja nuorten oikeudesta turvalliseen kasvuun
ja kulttuuriin.

Copyright © 2013 Assitej ry
All Rights Reserved.

Sivuston toteutus: JK Web Design